Webgame

This error is generated automatically. I am sorry, but this page is NOT available in English. The page You see right now, is here for compatibility purpose only. I am sorry for any inconvenience. It seems You've been on Slovak only page and clicked the note on the bottom. So - do You or do You not understand Slovak? Anyway - bottom line - this page is not available in English. Do You want to return to main page in English?

Čo to je Webgame

Webgame je online počítačová hra. Ide v nej o simuláciu skutočného sveta. Každý hráč vládne svojej krajine a v rámci tejto krajiny určuje akým smerom sa bude jeho krajina vyvíjať, čo bude skúmať, alebo s kým bude bojovať. Celá hra sa hrá na ťahy, takže ju nemôžete hrať úplne hocikedy, ale len vtedy keď máte dostatok ťahov - kôl. Jedno kolo pribudné každých 15 minút, a za deň takto máte 96 kôl. Na kažfý pohyb v hre (stavanie, útok, osídľovanie, dotácie) potrebujete kolá. Taká menšia vojna sa dá odohrať s 80 kolami, takže kľudne môžte mať každý deň novú vojnu :) Hra netrvá donekonečna, ale je obmedzená na "veky". Jeden vek trvá približne jeden mesiac (v reálnom živote) a teda za jeden vek sa dá odohrať približne 3000 kôl. Hru hrajú naraz viacerí hráči, a nie je zriedkavé, že je týchto hráčov naraz aj 1000 až 2000, a to aj v neskorých nočných, alebo skorých ranných hodinách :) To preto, že hra je pomerne dosť dobre spravená, a keď sa do toho dostanete určite vás chytí. Na prvý pohľad to síce vyzerá ako poriadna nuda, keďže je to celé iba textové a tabuľkové, a počas celej hry uvídite možno 10 obrázkov a 0 animácii, ale možno práve kvôli tomu, je taká oľúbená :) Nuž čo - skúste si sami. Ale ako vravím, pozor na to je dosť návyková, a nehodí sa pre slabšie nervy.

Takto nejak vyzerá pohľad, ktorý asi uvidíte najčastejšie. Pohľad na vašu alianciu. Čiže samé tabuľky a text. Ale - aj tak je to veľmi chytľavá hra :)

Začíname

Ak ste sa teda rozhodli to skúsiť, nie je nič ľahšie, stačí napísať do prehliadača www.webgame.cz založiť si novú zem (zaregistrovať sa) a začať hrať. Na začiatok je dobré si prečítať aspoň zbežne help a neskôr keď odohráte prvých pár kôl oplatí si prečítať help aj podrobnejšie. Začiatok hry je riešený väčšinou tak, že keď si založíte zem a začnete hrať prvých 100 kôl ste v protekcii a nemôže na vás nik zaútočiť. Toto je celkom výhodné, lebo takto môžete robiť aj trošku "blbosti" a nič sa nepokazí :) Prvé kolá je dobré míňať na stavbu. V menu budovy dávajte stavať ten typ budov, ktorý sa vám hodí, alebo ktorý považujete za dôležitý. Ak vám dôjde územie dajte nejaké kolá kolonizovať, a stavajte ďalej. Aspoň pokiaľ vám píše, že Zatím je kolem nás dostatek neobsazené půdy a nemusíme válčit. Keď bude miesta menej bude treba začať aj útočiť, ale ešte je času dosť. Keď pomíňate pár kôl, tak je dobré zvoliť si vládu a tým pádom určiť, ktorým smerom sa bude vaša krajinka uberať. Ja hrávam najradšej za feudála, a aj v helpe píšu, že je to zriadenie vhodné pre nováčikov, takže nič nepokazíte, keď si ho vyberiete. Ale samozrejme môžete si vybrať hocičo, resp. zriadenie zmeniť aj počas hry. Prvá revolúcia je úplne v pohode a nesprevédzajú ju žiadne nepríjemné efekty, každá ďalšia je už horšia. Preto je dobré rozmyslieť si aké zriadenie budete už na začiatku a počas celého veku to už nemeniť. (Ďalší vek si môžete vybrať zase iné zriadenie). Zmeňte si teda zriadenie v "Pracovna-Revoluce". Ak ste sa rozhodli hrať za toho feudála, tak vedzte že pri ňom je najdôležitejšie stavať správny počet budov, aby nešli bonusy na zmar. Konkrétne ja stavám krajinku tak aby v nej bolo 19% laboratórií, 19% tovární a 19% kasární. Toto je najmä z toho dôvodu, že feudál má bonusy na budovy pokiaľ ich je menej ako 20% z jedného druhu. Farmy a elektrárne stavám tak aby som mal dostatok energie a jedla a ostatné budovy ako uznáte za vhodné. Na čo ktorá budova slúži nájdete napísané v helpe, ale veľmi stručne: Vesnice produkujú potravu, jedlo a stoja málo peňazí, Města a Obchodní zóny produkujú peniaze. Je dosť dôležité mať približne rovnaký počet miest a obchodných zón, pretože tak je ich efekt najúčinnejší. Farmy produkujú jedlo. Laboratoře zabezpečujú produkciu technológií (rôzne bonusy, a neskôr aj pokroky - trvalé bonusy). Továrne produkujú neživé vojsko, teda tanky, stíhačky, bunkre a neskôr mechy. Elektrárne zabezpečuju energiu. Zábavné střediska zlepšujú obyvaeľom náladu a vďaka spokojnému obyvateľstvu má krajina rôzne bonusy. Vojenské základne zvyšujú silu armády a dávajú pár ďalších vojenských bonusov. Stavebné firmy určujú koľko budov je možné postaviť za jedno kolo.

Takto vyzerá obrazovka v ktorej sa stavajú budovy - zase tabuľka :)


Je veľmi výhodné nájsť si nejakú alianciu, lebo v skupinke sa hrá vždy lepšie. Najskôr teda skúste nájsť niekoho ochotného na "Fórum - Veřejná - Hledání aliancí a členů". A potom vstúpte do nejakej aliancie... Na tom istom fóre si hneď nájdite spojky, pretože vďaka spojencom ste silnejší v obrane a v útoku, prípadne v operáciách rozviedky. Spojenci vám vždy posielajú na pomoc svoju armádu a naopak vy posielate na pomoc svoju armádu im. Je to naozaj veľmi výhodné, tak nech je to pre vás prioritou číslo jedna nájsť si nejaké spojky. Keď už máte spojky aj alianciu, tak už len sledujte aliančné fórum a dozviete sa čo máte robiť :) Aj tak si však nastavte čo budú produkovať vaše továrne "Dotace - Továrny" a čo budú produkovať vaše laboratóriá "Technologie". Je to samozrejme iba na vás, ale je dobré mať zo všetkého dačo. V továrňach sú najdôležitejšie tanky (navrhujem nastaviť tak 80 percent). Stíhačky sú dobré iba do útoku (ale sú PORIADNE silné v útoku) a bunkre zase len do obrany (ale sú PORIADNE silné v obrane). (Bunkre navrhujem nastaviť na 10% a stíhačky tiež 10%) Neskôr keď sa vám podarí vyskúmať mechy (kontrolujte si "Technologie - Pokroky" a ak uznáte za vhodné spravte nejaký pokrok, v tomto prípade Produkce mechů (T)) nastavte dosť veľkú časť výrobného programu továrni na mechov (50 percent aj viac).
Pomer technológií, ktoré produkujú laboratória si nastavte ako uznáte za vhodné, každá technológia je na niečo dobrá.

Boj

Boj sa vo Webgame koná - ako inak - cez tabuľky a texty :) Hneď na úvod je dobré povedať, že sa oplatí útočiť iba na krajinu, ktorá je s vami vo vojne, takže počkajte kým vaša aliancia nejakú tú vojnu vyhlási. V prípade, že nie ste v aliancii (ale spojky dúfam máte, inak to bude poriadne náročné :) tak si len kliknite na "Žebříček - Najít" a nájdite vhodnú obeť ktorú by ste radi napadli (mala by mať viac územia ako vy a približne takú prestíž ako vy) Je dobré nevyberať si zeme, ktoré majú vyššiu hodnosť ako vy, ináč na to asi pekne doplatíte :)

V rebríčku si nájdite vhodnú obeť. Mala by byť v rebríčku tesne pod vami, alebo nad vami a nemala by mať vyššiu hodnosť ako vy.


Teraz na ňu nemôžte len tak bezhlavo zaútočiť, najprv je treba sa pripraviť, vykonať nejakú špionáž. Predpokladám, že ešte nemáte žiadnych agentov (keďže som nepísal aby ste si ich kúpili) a teraz nastal správny čas si ich kúpiť. Kliknite teda na "Domácí trh" a nakúpte ich pár. Ťažko povedať koľko je to správne množstvo ale 20 až 100 agentov na prvých 2000 km rozlohy je dobrý začiatok. Neskôr uvidíte sami, či je agentov dostatok a prípadne dokúpite ďalších. Teraz, keď už máte nejakých agentov, a vybranú obeť, kliknite na "Rozvědka, zadajte číslo zeme na ktorú plánujete útočiť, zvoľte špionážní operaci Infiltrovat vládu a dajte Potvrdit operaci" V prípade, že máte agentov dosť tak sa vám podarí zem infiltrovať a máte prehľad o jej slabinách resp. silných stránkach. To čo vás bude zaujímať najviac je počet vojakov, tankov, bunkrov a mechov (ak nejaké má). V prípade, že máte z každého typu jednotiek viac ako on (resp. máte aspoň veľkú presilu tankov a stíhačiek) tak môžete hneď zahájiť dobývanie. Pravdepodobnejšie však bude, že budete mať presilu iba v jednom type jednotiek, alebo, čo je horšie v žiadnom. V takom prípade si treba obeť pripraviť, resp. odpripraviť :) Vo webgame je totiž štandardným stavom, že armáda štátu je pripravená na 100%. Ak však na štát niekto zaútočí niekto taktickým útokom, tak armáda je vďaka chaosu pripravená menej a je teda slabšia. Najľahšie sa pripravenosť protivníka znižuje raketami, ale tie máte len zriedkakedy. Druhou dobrou možnosťou na znižovanie pripravenosti je použiť útok tankami - útok na tyl. V prípade, že máte presilu (v skutočnosti stačí keď máte aj vojakov o málo menej ako súper) vojakmi, môžete podniknúť partizánsky útok. Ak máte dostatok mechov podniknite nočné ťaženie (dáva najviac skúsenosti, takže sa to hodí ak potrebujete vytrénovať rýchlo armádu)
No a keď už ste znížili pripravenosť, môžete teda dobýjať. Ak si myslíte, že územia máte dosť, ale hodili by sa vám skôr peniaze, jedlo, a technológie, podniknite radšej Lúpeživý útok. Radšej nedávajte nikdy bombardovanie a vyhladzovacie útoky, lebo tie sa v konvenčných vojnách nepoužívajú (také nepísané pravidlo v rámci webgame). Nakoniec - ak vás zaujíma na čo je totálny útok, tak je to úplne to isté, čo normálny iba pridáva 20 % silu útoku a narobí vám väčšie stray. Používajte radšej iba občas.

Nejaké tipy

Keďže to už pár vekov hrám tak som objavil pár užitočností, ktoré sa oplatí vedieť. Hrávam väčšinou za feudála, ale môžu sa hodiť aj iným zriadeniam.
  1. Na začiatku predajte úplne všetko na domácom trhu - získate tak nejaké peniaze, ktoré pomôžu pri rýchlom štarte, a armáda vám aspoň počas prvých kôl nebude spotrebovávať elektrinu a jedlo. Tesne predtým ako vyjdete z protekcie môžete kúpiť armádu naspäť, ale ani to nedoporučujem. Proste na začiatku vôbec nevadí keď ste slabí...
  2. Ďalšia vec, ktorá sa hodí na začiatku je sústrediť produkciu laboratórií na jeden typ technológií, konkrétne ten, aký pokrok plánujete urobiť. Ja to dávam do obchodu a hustoty zaľudnenia, nakoľko na začiatku je prvý pokrok čo robím členstvo v OSN, alebo v AntiOSN.
  3. OSN, alebo AntiOSN? Obe majú svoje výhody, a treba tomu neskôr prispôsobiť hranie. AntiOSN je vhodnejšie, na útočný štýl hry, a neskôr sa z neho hodí prejsť na Robokraciu (ak to stihnete :) OSN je skôr na obranný štýl hry, a ľahšie z neho asi spravíte Utopiu. Ale celkovo si myslím, že aj OSN aj AntiOSN má čosi do seba...
  4. Pokroky sú VEĽMI dôležité. Snažte sa porobiť si všetky možné pokroky tak skoro ako je to len možné. Je dobré zo začiatku vždy dávať aspoň 50% laboratórií na ten typ pokroku na ktorý máte zálusk. Feudalista produkuje dosť veľa technológií, bola by škoda to nevyužiť. Vlastne - od istého okamihu produkuje viac technológií, ako potrebuje a preto ich treba predávať.
  5. Čo sa týka technológií, tak ak maximum nejakej technológie je 180 % a už teraz máte 170 až 175 tak nevyrábajte zbytočne ďalšie. Vyrábajte iné, alebo ich predajte. Ak už musíte vyrábať, tak vyrábajte výzkum vesmíru. Raz sa to hádam vráti :)
  6. Generálov potrebujete jednoznačne jedného Nacionalistu (do útoku) a jedného Vlastenca (do obrany) ak vám na začiatku príde nejaký iný, prepustite ho. Títo dvaja sú najdôležitejší. Ďalšie vhodné vlastnosti sú populista, zbrojár a ekonóm. (Aspoň podľa mňa) Dá sa to uhrať aj bez inch samozrejme, ale Vlastenec a Nacionalista je správna dvojka.
  7. Ak potrebujete veľa expov, tak po každom dobyvačnom útoku zničte územie, ktoré získate. Ostane vám tak málo územia, ale armáda bude silnejšia, a skúsenosti budú rásť rýchlejšie.
  8. Ak máte výraznú presilu (napr. tankov) tak neútočte všetkými, ale iba časťou z nich a podniknite aj tri útoky po sebe (bez dopripravenia armády) šetrí to kolá a zvyšuje zkušenost armády.
  9. Ak ste dobyli veľa územia nehanbite sa dotovať, najmä ak očakávate že na vás zaútočia. S veľkým územím toho vyrobíte omnoho viac ako keď sa budete spamätávať po vojne. Zároveň nezabudnite (ak čakáte, že na vás budú útočiť) minúť posledných 5 kôl na dotácie spokojnosti, a následne poslať humanitárnu pomoc. Takto sa dá získať na spokojnosti aj 20 až 25 percent a to pre feudála už čosi znamená.
  10. Ak ste v AntiOSN, tak teroristická organizácia je tá správna voľba. Akonáhle potom nájdete niekoho kto má dosť nekrytých technológií (má málo technológií typu sila rozviedky) a slabú rozviedku tak mu kradnite technológie, koľko sa len dá. Kradnutie technológií je výborná stratégia v rámci AntiOSN. Bez neho je to o dosť ťažšie.

cc-by Wray 2005