Kylen-Wrayova metóda
výberu optimálneho prvku
This error is generated automatically. I am sorry, but this page is NOT available in English. The page You see right now, is here for compatibility purpose only. I am sorry for any inconvenience. It seems You've been on Slovak only page and clicked the note on the bottom. So - do You or do You not understand Slovak? Anyway - bottom line - this page is not available in English. Do You want to return to main page in English?Úvod:
V praxi sa často stretávame s úlohou vybrať
pokiaľ možno čo najlepšie riešenie zo skupiny zdanlivo (alebo skutočne)
rovnakých. V danej situácii sa nemôžeme spoľahnúť na kvalitatívne hodnotenie
či už zmyslami, alebo rozumom. Zmyslový spôsob nám síce poskytne riešenie,
ktoré nemusí byť tým najhorším, avšak pripúšťame, že v skupine zostalo
riešenie lepšie. Z hľadiska matematickej štatistiky je preto nájdenie optimálneho
riešenia nemožné. Je preto potrebné zamerať sa na psychologický faktor
daného problému a pokúsiť sa nájsť riešenie prijateľné pre čo najväčšiu
skupinu ľudí a tým pádom najvýhodnejšie riešenie. Na to je potrebné pochopiť
ako sa jedinec v danej situácii zachová.
Veta: Zo skupiny rovnakých prvkov si jedinec
vybere prvý, pokiaľ niektorý z ďalších nie je o dosť lepší.
Analýza problému: Pri skupine rovnakých prvkov, ktoré
si človek pozerá postupne sa najväčšia pozornosť venuje prvému. Už na ňom
si teda všimne všetky výhody alebo nevýhody. Ďalším prvkom nevenuje až
takú pozornosť, pretože sú to iba kópie toho čo videl prvé. Na konci procesu
teda vidí rovnaké prvky. Avšak zvolí si prvý preto, lebo mu venoval najväčšiu
pozornosť. Je si omnoho viac istý že prvok má len tie chyby, ktoré zbadal,
ako u prvkov ktorým venoval menšiu pozornosť. Tieto majú možno výhody,
ale nedokázal si ich všimnúť (nemajú výhody, pretože sú rovnaké). Tiež
majú možno nevýhody (opäť nemajú nevýhody, pretože sú rovnaké), ktoré si
nevšimol a nebude teda riskovať, že ich naozaj majú. Zvolí si teda prvý
prvok.
Ak prvky nie sú celkom rovnaké problém sa trochu skomplikuje.
Ak sú odlišnosti minimálne (pojem minimálny, je tu ťažké definovať, pretože
u každého jedinca znamená niečo iné), človek opäť venuje najväčšiu pozornosť
tomu prvému. Predpokladajme, že druhý prvok je o niečo lepší. Človek mu
venuje predsa len menšiu pozornosť, a prípadné výhody sa snaží kompenzovať
hľadaním chýb na prvku. Ak je však výhoda dostatočne veľká, človek
uprednostní tento prvok. Pri treťom prvku dochádza na prvý pohľad k zlyhaniu
celej teórie. Tretí prvok totiž človek neporovnáva s prvým (alebo presnejšie
"iba prvým") ale aj (a to najmä, pretože ho videl posledný) s druhým. Podstupuje
teda proces ako v prvom kroku, ale stačí že tretí prvok je o veľmi málo
lepší ako druhý, a za najlepší ponechá druhý. Toto by bolo v poriadku avšak
ak v prvom kroku nezískal druhý prvok dostatočné preferencie nad prvým,
najlepším prvkom ostáva naďalej prvý prvok. Teda aj keď je tretí prvok
oproti prvému o dosť lepší najlepším ostáva prvý. Tento problém
je však prechodný a pri zvýšení počtu prvkov, resp. väčších rozdielov jednotlivých
prvkov zaniká. Teda ak by človek porovnával 10 prvkov, pričom každý by
bol o veľmi málo lepší ako predchádzajúci, je pravdepodobné, že
si človek vyberie posledný (prípadne jeden z posledných, ktorý mal najväcší
výhodový kontrast oproti predošlému). Je však zrejmé, že si nevyberie prvý
(teda najhorší) prvok. Tu sa uplatňuje dodatok vety " ...nie
je o dosť lepší."
Poznámka: Týmto systémom, môže dôjsť k situácii, že druhý
prvok bude od prvého práve tak lepší, že nebudeme schopný podľa tejto vety
určiť, ktorý je lepší. V takejto situácii je nutné zmeniť poradie prvkov
a zopakovať postup ešte raz. Teoreticky keby sme uplatnili túto vetu toľko
krát, koľko krát zmeníme poradie prvkov, našli by sme so 100 percentnou
účinnosťou najlepší prvok. Táto metóda je však veľmi časovo náročná (pri
piatich prvkoch je to 120 zmien krát pät vyhodnotení), pretože po každej
zmene je nutné vynechať časový interval, aby sme prvý prvok hodnotili čo
najkomplexnejšie.
Princíp metódy
Majme štyri (vo všeobecnosti n, ale pre pochopenie sa nám bude lepšie pracovať s nie príliš veľkým číslom) prvky, kvalitatívne približne rovnaké (natoľko rovnakých, že nedokážeme
určiť, ktorý je najlepší) prvky. Na každý z nich sa budeme pýtať otázkou "Je tento najlepší?" Predpokladanou odpoveďou však u všetkých štyroch prvkov
bude "Neviem". Musíme teda nájsť čo najvhodnejší algoritmus poradia otázok aby sme z odpovedí "Neviem" nepriamo získali najlepší prípadne jeden z najlepších prvkov. Najskôr sa teda pýtame na prvý prvok. Ak je odpoveďou "Neviem", pokračujeme na další prvok. Ak je odpoveďou
"Nie, tento určite nie", prvok môžeme vylúčiť. A ak je odpoveďou
"Áno", našli sme najlepší prvok. Je však nutné poznamenať, že pri
prvom prvku (resp. každom prvku, na ktorý sa pýtame prvý krát) nedostaneme
poslednú odpoveď ("Áno"), prakticky nikdy a predposlednú ("Nie"),
len v ojedinelých prípadoch. Prejdeme na druhý prvok a opakujeme postup.
Takto isto tretí a štvrtý. Ak sme nezískali odpoveď typu "Tento"
(čo je najpravdepodobnejšie). Spýtame sa ešte raz na prvý prvok. V tejto
chvíli vieme určiť, ktorý prvok je najlepší. Ak je odpoveďou "Neviem",
je to prvý prvok. Ak by to nebol prvý prvok odpovedali by sme "Nie, prvý
nie, to radšej 'x-tý' ". Je tiež jasné, že prvý prvok je pre nás
pomerne prijateľný, ak sme na ňho dvakrát odpovedali nerozhodne. Je to
teda prvok, o ktorom dosť váhame, teda určite nie je najhorším. Ak by odpoveďou
na prvú otázku bolo "Nie, prvý nie (bez bližšej špecifikácie, ktorý
radšej)", musíme postup zopakovať pre zvyšné tri prvky. Z medódy nám
jednoznačne vyplýva, že najpravdepodobnejšie si zvolíme prvý prvok, čo
je v súlade s hlavnou vetou.
Aplikácie metódy
Veľmi často sa stáva, že nie my, ale
niekto iný má rozhodnúť čo je najlepšie. My iba poskytujeme možnosti, z
ktorých by si mal vybrať. Pomocou tejto metódy mu dokážeme neutrálne vybrať
optimálny prvok. Čo je však dôležitejšie, dokážeme jeho rozhodnutie ovplyvniť,
aj keď navonok bude celý postup vyzerať neutrálne. Najskôr si určíme náš
rebríček, alebo aspoň približný rebríček prvkov. Ak nevieme nájsť najlepší
prvok využijeme prvú vetu, alebo celú metódu. (Týmto však viacmenej nič
nezískame, pretože rovnakú metódu využijeme aj pri hodnotení druhého človeka,
a teda naše rebríčky budú viacmenej zhodné, Je preto lepšie spoľahnúť sa
na svoj mozog, prípadne z možností, ktoré sa druhému zdajú ako rovnako
dobré, vybrať aspoň tú najhoršiu, aby sme sa jej vyhli) Teraz musíme umiestniť
poradie prvkov. Teda dajme tomu že náš rebríček bol 1 2
3 4 (jednotka je podľa nás najlepšie rozhodnutie, štvorka najhoršie)
Druhému všetky rozhodnutia pripadajú ako 0 0 0 0. Rozmiestnime
prvky v poradí 1 4 3 2. Teraz ak uplatníme metódu a všetky
odpovede budú "
Neviem", rozhodneme sa pre prvý prvok. Tento je optimálny,
pretože je jednak najvýhodnejší pre nás, a podľa metódy musí byť najvýhodnejší
aj pre toho druhého (ináč by si zvolil niektorý iný, alebo by pri poslednej
otázke povedal "
Tento Nie") Zvolili sme teda najlepší prvok, pričom
ak by sme nechali rozhodnutie plne na toho druhého vôbec to nemusel byť
tento prvok. Teraz vysvetlíme prečo sme zvolili poradie 1 4
3 2. Poradie jednotky je jasné (viď prvú vetu). Na druhé miesto sme
dali najhorší prvok, aby bol kontrast medzi prvým a druhým čo najväcší.
Týmto sme dosiahli že ak ho aj druhý nevylúči (štvrtý prvok), len s malou
pravdepodobnosťou (musel by byť podla neho skutočne najlepší aby ho vybral,
a toto nie je náš prípad lebo hneď v úvode sme povedali že prvky považuje
za rovnaké) ho zaradí na najlepšie miesto. Poradie ostatných prvkov je
viac menej ľubovoľné, ale keďže na konci sa bude porovnávať prvok v poradí
štvrtý, a potom nasleduje otázka o prvku v poradí prvom, ponechávame akúsi
voľnosť tomu druhému ak by za najlepší považoval prvok 2 (tento je pre
nás druhý najlepší, takže výsledok procesu, tiež nie je zlý). V každom
prípade je nepravdepodobné, že si zvolí prvok 4 (najhorší), už z hore spomínaných
dôvodov.
Toto isté platí, keď sa rozhodujeme sami. V žiadnom prípade
si nevyberieme najhorší prvok, aj keď nevieme ktorý to bol. (Skúsme si
predstaviť, že danú metódu aplikuje na nás niekto druhý, kto pozná poradie
prvkov, používa rovnakú metódu a musí teda dospieť k rovnakému, alebo podobnému
rebríčku). Istý problém nastáva ak sú prvky v poradí 2 1 3
4 (pričom mi toto poradie nepoznáme), ak budeme aplikovať túto metódu s
najväčšou pravdepodobnosťou si vyberieme prvok 2 (4 si nevyberieme z toho
dôvodu že výhodový kontrast medzi 2 a 4 je dosť veľký). Nevybrali
sme si teda najlepší prvok, ale aj tak naše rozhodnutie nie je tým najhorším
a patrí k tým lepším. Je tiež nutné poznamenať že sa jedná o extrémny prípad
zoradenia prvkov a štatisticky nie je pravdepodobnosť takéhoto zoradenia
veľmi vysoká.
Kyeln Wray 1998