Videotutoriál "Žehlenie v Photoshope" je možné stiahnuť tu. (20MB)
Vyhladzovaním pleti, alebo žehlením sa rozumie úprava, ktorá odstráni (zvačša na tvári) všetky nečistoty, tak aby tvár vyzerala viac dokonalo. Ťažko povedať, či takto "zdokonalená" fotografia ešte má dokumentárnu hodnotu a zachytáva realitu - ja myslím, že pokiaľ sa snažím zachytiť portrét človeka tak všetky tie nedokonalosti nie sú dôležité (pre to čo sa snažím zachytiť) a preto je takýto postproces v poriadku. Jediné čo je dôležité je správne odhadnúť koľko úprav je "tak akurát" a kedy sa to už mení na čosi umelé.
Hneď na úvod poviem, že ak to má vyzerať "uveriteľne" treba sa vyhnúť všetkým úpravám "na jeden klik".
Naľavo je výrez z pôvodnej fotografie, napravo čosi čo sa snažím dosiahnuť |
A pre porovnanie - často používane spôsoby vyhladenia "na pár klikov". Despeckle, Blur, Blur pred zmenšením, lokálny Blur pred zmenšením. Výsledok je stále príliš umelý - pleť nepôsobí prirodzene - chýba jej štruktúra, a ako vedľajší efekt takéhoto vyhladenia, často sa stane, že sa stratí ostrosť v častiach ako sú oči, pery, nos, vlasy... |
V prvom kroku (po tom ako spravím orez a upravím približne farby) je dobré použiť Healing Brush (klávesová skratka J) a odstrániť tieto väčšie nečistoty. Stlačením klávesy Alt a kliknutím vyberiem "zdravú" pleť, a túto neskôr kliknutím transplantujem na miesto kde pleť nie je až taká dokonalá.
Stačí "vyliečiť" pár miest s healing brushom, čo zabere pár sekúnd a pleť napravo vyzerá čisto, bez toho aby bolo poznať nejakú stratu detailov. |
Po aplikovaní Gaussian Blur (vymaskované) pleť vyzerá pekne hladko, ale zároveň umelo. Chýba jej nejaká štruktúra, teraz vyzerá ako z porcelánu. |
Po pridaní šumu pleť vyzerá ako napudrovaná. Je to stále umelé, ale rozhodne prirodzenejšie ako porcelánová pleť na obrázku vyššie. Keďže pridávam iba veľmi jemný šum je skoro jedno či je farebný alebo monochromatický, ak je šumu viac mal by byť radšej asi farebný. |
No a napokon - aby efekt nebol natoľko výrazný znížim vrstve priehľadnosť.
Najdôležitejšie je správne odhadnúť ako veľmi sa má efekt prejaviť. Ja sa snažím vždy aby výsledok vyzeral uveriteľne - vyhladenie pleti by malo odpútať pozornosť od nedokonalostí a nečistôt pleti. Ak pozornosť bude priťahovať pleť, pretože vyzerá umelo, čosi nie je dobre... |
Naľavo je vygenerovaný obrázok zložený z nízkych frekvencií (rozmazané pozadie) a vysokých frekvencií - detailov - skupina bodiek. Vpravo dole je zväčšený detail tejto skupiny bodiek.
Po aplikácii filtra horná priepusť ostanú naozaj iba tieto detaily - ani náznak pozadia (šedá plocha je skutočne jeden odtieň šedej) |
Stačí teda vytvoriť novú vrstvu (najlepšie ako kópiu pôvodného snímku) aplikovať hornú priepusť, nastaviť krytie napr. Vivid Light a výsledkom bude zvýraznenie štruktúry pleti.
Výhodou je, že doostrená je naozaj iba štruktúra resp. najdrobnejšie detaily, ostatné časti obrázka ostanú nedotknuté. A ak by náhodou efekt ovplyvnil aj tieto - stačí vrstve pridať masku a vymaskovať časti, ktoré majú ostať nezmenené. |
Skopírujem teda vrstvu, zvolím krytie Soft Light, a hornú vrstvu rozostrím (Filter, Blur, Gaussian Blur). Ak nechcem aby sa zmenila farebnosť obrázku je dobré aby bola horná vrstva čiernobiela, ale na druhej strane - ak ju ponechám farebnú mám možnosť efekt ešte viac upravovať zmenou farieb (Hue/Saturation) hornej vrstvy.
Skopírujem vrstvu, hornej vrstve nastavím krytie Soft Light a potom ju rozostrím. Zmeny farieb je možné napraviť pomocou Hue/Saturation. A samozrejme - ako pri každom efekte, doporučujem hornej vrstve znížiť opacity, tak aby efekt vyzeral prirodzene. |
Rozloženie vrstiev doporučujem nasledovné. Doostrenie cez hornú priepusť by malo byť čo najvyššie - aby doostrenie bolo poslednou operáciou. |
Napokon - porovnanie pôvodného obrázku s výsledkom. Pleť stále vyzerá uveriteľne - keďže som vo vrstve s mäkkým svetlom upravil aj farebný odtieň, má výsledná pleť aj o trošku výraznejšiu farbu. Vďaka filtru horná priepusť je štruktúra pleti na výsledku jasne definovaná, a zároveň všetky väčšie nečistoty zmizli použitím Healing Brush a neskôr Gaussian Blur.
Ak je predsa len efekt nejak potrebné doladiť - stačí upraviť priehľadnosť niektorej vrstve. |